archicraft jako generální dodavatel I.

Všeobecně se počítá s tím, že architekt ví a zná každou čáru svého výkresu. Ví, co čárou zamýšlí a ví, z jakého materiálu ve skutečnosti bude. Jak se ale posouvá role architekta v případě, že figuruje i jako generální dodavatel? A jaké zkušenosti mu to naopak přináší do každodenního navrhování? To vám přiblížíme celkem ve třech dílech našeho blogu.

Začínáme dnes a začněme obecně. Pozici generálního dodavatele jsme si zkusili už několikrát. Díky tomu jsme získali zkušenosti, které uplatňujeme pokaždé, když navrhujeme – přemýšlíme nejen v čárách a materiálech, ale daleko detailněji řešíme například ceny. Je daný materiál úměrně drahý tomu, jaký efekt má poskytovat? Jako generální dodavatel známe nejen ceny výrobků, ale přemýšlíme i nad návazností profesí. Vymýšlíme věci tak, že dávají i pro řemeslníky smysl – někteří vám totiž na nepromyšlenou práci nekývnou anebo jen za vysokou cenu. Nejde ale jen o finanční stránku. Nepromyšlená koordinace vede často k časovým prodlevám, a to zvláštně v případě realizací bydlení bolí. A to nejen nás, ale hlavně vás, klienty, kteří chtějí rychle bydlet v novém.

Chceme tvořit návrhy, které jsou nejenom krásné, ale hlavně do detailu promyšlené a s kvalitní dokumentací. K tomu nám pomáhá všechno, čím si jako generální dodavatel procházíme. Pojďme se podívat na některé aspekty podrobněji.

Harmonogramy a termíny

Se zkušeností z pozice generálního dodavatele vnímá architekt termíny daleko citlivěji a prolíná se to i do samotného návrhu. Může se stát, že v červnu přijde nový klient, milovník italského designu, že chce během června a července navrhnout novou ložnici, kuchyň i koupelnu. Realizace má proběhnout v září, protože plánuje s rodinou dlouho dovolenou. Z té se ale chce vrátit do nového a čistého bytu. V takové situaci víme, že hlavní přípravy realizace spadají na srpen. Co to pro architekta se zkušeností generálního dodavatele znamená?

Například to, že ačkoliv si to klient velmi přeje, nemůže architekt hledat dlažbu v Itálii – tam se v srpnu příliš nepracuje, a tak ke standardním dodacím lhůtám čtyř až šesti týdnů musíte připočítat celý srpen, kdy se nic nestane. Pokud nechcete zapříčinit, že se dodání bez varování posune a realizace se v září nestihne, musíte zkrátka hledat dlažby jinde nebo klienta varovat a probrat s ním reálný termín realizace, za použití italských výrobků.

A podobně je to i u jiných materiálů, například u laminátů. Máme například rádi flexibilitu firmy Pfleiderer v tom, že si můžete namixovat strukturu v podstatě s libovolnou barvou. Jenže to samozřejmě nejsou materiály, které jsou skladem, ale vyrábí se na zakázku, a to chvíli trvá. A tak bychom mohli pokračovat s celou řadou příkladů.

Protože už přes deset let své projekty nejen navrhujeme, ale leckdy i realizujeme, máme vhled a zkušenosti tam, kam někteří architekti nedohlédnou. Hlídáme si termíny a víme, jak dlouho trvají jednotlivé části příprav i samotné realizace. Tím to ale nekončí.

My totiž víme nejen jak dlouho trvá objednat a položit dlažbu. Známe i cenu za metr čtverečný obkladu a způsoby dopravy na místo. Víme, kolik odpadu vznikne při vybalení i samotné práci a víme, jak ho zlikvidovat, a že i to jsou položky, za které klient zaplatí – které nelze zanedbat. Ale o tom zase příště.