archicraft jako generální dodavatel II.

Peníze a zase ty peníze. Jak vám architekt s osobní zkušeností z role generálního dodavatele může ušetřit peníze? A co se naučí, pokud je tím, kdo drží záruky nad realizací? Přečtěte si další díl o pozici generálního dodavatele a o tom, v jakých oblastech tato pozice architekta posouvá.

Od minula už víme, že pokud má architekt dostatek zkušeností a figuruje v realizaci jako generální dodavatel, má mnohem více pod kontrolou dodržování termínu a harmonogramu. Ačkoliv čas jsou peníze, nesmí to pouze u termínů zůstat.

Ceny říkáme na rovinu

Každý architekt by měl mít alespoň základní přehled o cenách toho, co navrhuje. Jak moc detailní tyto základy jsou, se už ale dost často liší. Jako generální dodavatel má architekt v oku i jiné stránky realizace. Nevidíme jen materiály a jejich ceny. Někdo musí například zrealizovaný byt na závěr uklidit a zlikvidovat odpady. Díky našim realizacím známe přesné částky a umíme klientovi přesněji odpovědět na otázku: A kolik to bude stát?

Aby nedošlo k mýlce – nejedná se o garantovanou částku celkové realizace rekonstrukce bytu či recepce. Taková suma nejde vystřelit od boku ani s letitými zkušenostmi. Pojďme si ale ukázat příklad, na kterém uvidíte, co přesně máme na mysli.

Architekt vybere a ukáže klientovi vzorek keramického obkladu, který je jako stvořený pro jeho novou koupelnu. První a zcela přirozená otázka klienta je mířena většinou na cenu. Každý architekt by měl umět odpovědět cenou za metr čtverečný daného obkladu. My za tím v archicraft ale vidíme víc. Za hotovým obkladem stojí spousta lidské práce a s tím souvisejícího dalšího materiálu pro lepení, spárování, lištování. To my víme, a proto říkáme odhadované ceny za metr čtverečný včetně všeho zmíněného – tedy veškerý potřebný materiál + cena práce.

Zdá se vám to jako banalita? Opak je ale pravdou. Cena práce s doplňkovým materiálem může být ve finále dražší než samotné keramické obklady. Zejména srovnáte-li různé formáty – mozaika, velkoformátový obklad či standardní obklad nějakých 20x30cm. Mezi nimi se cena práce velmi výrazně liší. Tedy informace o tom, jak drahá je práce, je zásadním podkladem pro rozhodnutí o obkladu.

Minimalizovat reklamace

Další nepříjemnou záležitostí je situace, kdy se klient nastěhuje, chvíli radostně interiér užívá, a pak něco přestane fungovat. Není snad nikdo, kdo by rád něco reklamoval. Jedná se všeobecně o věc nepříjemnou. Ačkoliv každý architekt pracuje tak, aby interiér vydržel co nejdéle, generální dodavatel se navíc učí i tomu, čemu se v realizaci raději vyhnout. Přehled nad konkrétními značkami a výrobky je k nezaplacení. Zjistíte, jaká značka se vám vrací a co je naopak velmi kvalitní a nevrací se nikdy. Týká se to nejen osvětlení, ale i mobiliáře, podlah a dalšího vybavení.

Dalším aspektem z hlediska spolehlivosti je i samotný výběr materiálů v kontextu jejich provozu. Například látky, ty mají určitou odolnost proti otěru, který je v rezidenčním bydlením nižší, ale v kancelářích už může hrát u látek rozhodující roli. Určité provozy, jako restaurace nebo kanceláře, potřebují odolnější produkty.

Všechny tyto zkušenosti a znalosti nám pomáhají nejen v roli dodavatele, ale i zpětně, při navrhování. Tvoříme proveditelné a zároveň inovativní interiéry, které si klient může dovolit. Jak se může nepromyšleně velký nábytek výrazně promítnout do rozpočtu? Za týden vám to ukážeme v našem dalším blogu.