Neviditelná role architekta

Existují projekty, kde práce architekta musí být co nejméně nápadná. Takovým je i Dinosauria – vznikající muzeum s celosvětově unikátními exponáty dinosaurů.

Dinosauria je pro nás v ateliéru výjimečným projektem, nejen kvůli mezinárodní spolupráci. Navrhujeme domov světově jedinečným exponátům – velmi zachovalým kostrám dinosaurů. Proč chceme být v Dinosaurii neviditelní? A jaká neviditelná práce stojí za epickým muzeem?

Detaily

Naše neviditelná práce začíná u detailů samotných exponátů. Součástí velkého a různorodého týmu je i paleontolog Štěpán Pícha. Kromě kontroly správnosti textů nás učí, jak nad exponáty, dinosaury, přemýšlet z jiného úhlu. Víte, jak byl velký například Diplodocus? My díky Štěpánovi ano. Právě díky jeho pomoci jsme mohli pokračovat v tvorbě prostoru. Většina exponátů, pro které jsme muzeum navrhovali, byla v momentě, kdy jsme začali na Dinosaurii pracovat, ještě hluboko pod zemí. Nevěděli jsme, kolik prostoru máme jednotlivým druhům dinosaurů nechat.

Štěpán přinášel detaily i ze světa anatomie – radil, jak může být hlava natočena a jak už by to fyzicky nebylo možné. Protože i finální "postoj" dinosaurů jsme jako architekti měli možnost ovlivnit. Cenné rady od něj přišly v rámci řešení dispozice. K predátorovi by se ten či onen dinosaurus nikdy neotočil bokem, a tak to nebude dělat ani kostra v Dinosaurii. A to je jen ukázka toho, proč je v tomto projektu důležitý multidisciplinární tým.

Neviditelnost jako náš cíl

Hned na začátku jsme se rozhodli, že chceme být neviditelní. Exponáty, které v Dinosaurii budou, nejsou unikátní jenom v českém či evropském měřítku, ale jsou významné na celosvětové úrovni. Z velkého procenta budou totiž kosti pravé, jen málo částí koster se bude doplňovat replikami. To je opravdu rarita, kvůli které budou návštěvníci do muzea chodit a kterou je potřeba ctít coby prioritu.

Naše neviditelná práce je ve skutečnosti v každém kousku interiéru. Dopodrobna jsme vybírali malbu, která musí splňovat celou řadu aspektů - nejenom estetiku vzhledu. Musí být odolná, snadno opravitelná, s minimem odlesků. Zároveň se nesmí při výběru materiálů zapomínat na ekonomickou stránku vybraných materiálů. Kolegové ze studia Lunchmeat od nás zase potřebovali malbu, která bude vhodná k promítání interaktivních instalací. U podlah nám nezáleželo jenom na ceně, odolnosti a lesku. Sami jsme zkoušeli, na jaké podlaze nejsou vidět otisky bot. A takto bychom mohli pokračovat ve výčtu dál a dál. Zkrátka dlouhá série vzorkování pro každý kout muzea.

Pokora, se kterou k prostoru přistupujeme, má návštěvníkovi zaručit jen ten nejlepší zážitek. Správné umístění sezení s optimálním výhledem, vhodně umístěná vzduchotechnická jednotka nebo ukrytí velkých reproduktorů – to jsou detaily, které sice stojí spoustu práce, ale důkazem jejich správného provedení je zmíněná neviditelnost.

Vítejte ve světe dinosaurů

Dinosauria se nachází v nákupním centru a jediné místo, kde má architektura na návštěvníky více dýchat, je vstup do muzea (potažmo výstup z něj). Jak návštěvníka připravit na ojedinělý zážitek? Jak ukázat, že už nejste v nákupním centru, ale vstupujete do druhohorního světa dinosaurů? A jak se nejlépe rozloučit s tímto fantastickým světem a přesunout se myšlenkami zpět do reality? To byly pro nás zásadní momenty k řešení. Při vstupu a výstupu bude tak naše práce cítit nejvíce. Ve zbytku muzea máte být uchváceni hlavně expozicí.

Už se nemůžeme dočkat, až Vás budeme moci do Dinosaurie pozvat a ukázat Vám, na čem jsme v posledním roce s mezinárodním týmem intenzivně pracovali. Než to bude možné, těšte se na další příspěvek o Dinosaurii – tentokrát o tom, co jsme se v širokém týmu vzájemně naučili.